Kontraktstrategien skal være en gjennomgang av egenskapene ved prosjektet som er relevante temaer i anskaffelsesprosesser.
Dette kan typisk være:
- Prosjektets overordnede mål og rammebetingelser
- Oppgavens sammensetning
- Markedsusikkerhet og konkurransesituasjon
- Kompetansen og kapasiteten til prosjekteier og leverandør
- Partenes evne til å håndtere risiko og grensesnitt
Du må vurdere:
- Kontraktsstruktur og kontraktstyper
- Ansvarsdeling og sikringsmekanismer
- Kompensasjonsformat og insentiver
- Spesifikasjonsgrad, kravspesifikasjoner og endringsstyring
- Anskaffelsesprosess – valg av prosedyrer, kvalifikasjonskrav og tildelingskriterier
Finansdepartementet har satt et krav om at en må minst vurdere to ulike kontraktstrategier før man lander den endelige strategien. De to, eller flere, alternativene må komme klart frem i selve kontraktstrategi dokumentet, med en analyse som viser kvalitetssikrer hvorfor prosjektet har valgt den strategien.