Kartlegge
En kartlegging krever en god forståelse og systematisk analyse av dagens situasjon og årsaken til denne. Kartleggingen er viktig for å lykkes med både utvikling og implementering. Til forskjell fra det man kanskje er vant til i slike analyser, så vil vi ikke bare vurdere det nedskrevne og etterlevelse av dette. Vi identifiserer også preferansene til de menneskene som organisasjonen utgjør og det de gjør og evner i praksis. Målet er å kartlegge organisasjonens potensial og hva som skal til å for å maksimere og ta ut dette på ekte.
Innovere
Når vi snakker om å innovere så handler det om den innovative prosessen der vi sammen med kunden utvikler de løsningene og forsterker den kultur som skal til for å utløse organisasjonens potensial – fortsatt med en god balanse mellom det myke og det harde.
En suksessfaktor for å klare å utvikle de gode ideene og løsningene er evnen til å etablere en god samhandling for å utnytte organisasjonens kompetanse og kreative evner i prosessen. Vi har lang trening og brenner for å bevege folk og skape en adferd som fremmer praktisk innovasjon. Ofte vil bærekraftighet for virksomhet og samfunn, samt riktig samhandling og kommunikasjon stå sentralt i dette arbeidet.
Vi involverer og forankrer endringene i hele organisasjonen. I likhet med å balansere det myke og det harde, så vil vi også være opptatt av å sikre at utviklingen for hvert tema tar hensyn til hva dette vil bety og kreve av berørte roller på tvers av hele organisasjonen. Skal potensialet i organisasjonen realiseres må den enkelte medarbeider bli utfordret, få lov til å være med å skape mer verdi og selv føle at man deltar i å forme sin egen bedriftskultur.
Utviklingen vil foregå i tett samarbeid med kundes ledelse. Vi har tro på at kunden selv gjør en del av utviklingsarbeidet der vi støtter og noen ganger leder an gjennomføringen. Det er tross alt kunden som skal ha eierskapet til resultatet og forvalte dette videre. Innovasjon og utviklingstrinnet vil derfor inneholde nødvendig kompetanseheving av personer hos kunde både i forhold til fag og selve forbedringsarbeidet. Dette kan gjøres som større kompetansehevingsprogram eller som mentoring av team eller enkeltpersoner.
Gjennomføring
Gjennomføring handler om å gå fra potensial, innovasjon og plan til reell verdi. Vi vil fortsette å balansere det harde og det myke under implementeringen. Erfaringen er ofte at ledelsens manglende fokus på det myke og hva den enkelte faktisk må gjøre annerledes for at organisasjonen skal lykkes er der slaget står under implementering. En ledelse med mot og stamina er også viktig for å lykkes.
Gjennomføring er ikke noe Marstrand kan gjøre for en kunde alene, det er noe organisasjonens ledelse må stå for – det er en viktig del av det å være leder. Det vi vil gjøre er å støtte og hjelpe ledelse og organisasjon, slik at folk selv kan mestre implementeringen.
I noen tilfeller kan vi også gå inn for å styrke gjennomføringsevnen ved å bidra med å øke ledelseskapasiteten for å gjennomføre krevende endringer.
Implementering skjer ved at den enkelte ansatt jobber smartere, mer effektivt og bedre, individuelt og i team, det være seg leder, prosjektleder eller teammedlem. Skal vi lykkes, så må vi vite at det vi gjør virker og feire dette. Vi må også korrigere og justere underveis når det er behov for det. Vi vil derfor, som del av gjennomføring, måle prestasjonene og forbedringen underveis i prosessen.
Kompetanseheving – en naturlig del av et virksomhetsutviklingsoppdrag
Evne til å gjennomføre er en forutsetning for at reell endring faktisk skal skje. Vårt fokuserte arbeid med kompetanseheving smelter derfor ofte sammen med virksomhetsutvikling. Se derfor mer om dette på våre kurs og kompetansehevingssider.