Samspill er en høyaktuell gjennomføringsmodell der alle jobber mot et felles mål og arbeidet gjennomføres av en integrert organisasjon. Partene gjennomfører prosjektet basert på en kommersiell modell med deling av gevinst og risiko. Kritiske suksessfaktorer er tillit, et velfungerende team og en god samarbeidskultur.
Prosessen for å velge rett partner kan være utfordrende, spesielt i offentlige konkurranser hvor man har begrenset frihetsgrad. Forutberegnelighet og likebehandling er grunnleggende prinsipper som skal ivaretas. Med tidlig involvering av ulike aktører skal det i prosjektutviklingsfasen skapes løsninger som gir høy verdi, og betingelser skal forhandles. I gjennomføringsfasen skal man styre godt og sikre kontroll slik at prosjektmålene oppnås og partenes felles mål sikres.
Samspill som gjennomføringsmodell kan gi optimaliserte løsninger, bedre kontroll, økt verdi og godt samarbeid – forutsatt at man tar ut potensialet. Når man designer en gjennomføringsmodell for samspill, kreves det en helhetlig forståelse for alle dimensjonene av samspill – det er ikke tilstrekkelig med kontraktforståelse. Videre, holder det ikke å designe en god modell, den må settes ut i live i prosjektet.
Grunnleggende faktorer for å lykkes med samspillsprosjekter er:
Oppdragsgiver er bevisst på hva man ønsker med samspillet
– Partene har omforente interesser
– En kommersiell modell som støtter felles mål og åpenhet
– Riktig team som har fokus på prosjektets mål
– Samarbeidskultur basert på tillit
– Tydelig organisering, prosjektledelse og prosjekteierstyring som er tilpasset samspillprosjektet
– En god prosjektutviklingsfase som leder frem til et optimalt prosjekt, og enighet om målpris